ŠKODA ATERO

26 žáků Středního odborného učiliště strojírenského ŠKODA dokončilo své kupé snů: ŠKODA Atero je atraktivní automobil na bázi kompaktního modelu ŠKODA Rapid Spaceback. Tento pojízdný unikát je již třetí „Azubi Car“ značky ŠKODA.

„Stejně jako předchozí modely je nyní i ŠKODA ATERO důkazem vysoké technické a řemeslné kompetence našich žáků,“ říká člen představenstva společnosti ŠKODA za oblast personalistiky Bohdan Wojnar. „Děkujeme všem zúčastněným, kteří projekt podpořili.“

Člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby Michael Oeljeklaus k tomu dodává: „Naši žáci tímto projektem ukazují, co umí. Mladí lidé se do práce pustili s velkou ctižádostí a celým svým srdcem. Tak vznikl další emocionální a jedinečný automobil, na který mohou být zúčastněné kolegyně a kolegové velmi hrdí.“
Žákovský koncept ŠKODA Atero byl vyroben žáky Středního odborného učiliště 
  strojírenského ŠKODA AUTO
Projekt podrtrhuje vysokou kvalitu profesního vzdělávání ve společnosti ŠKODA AUTO
5-sedadlové Coupé na bázi modelu ŠKODA Rapid Spaceback
Ukázka kreativity, dovednosti a zručnosti 26 žáků z 8 oborů
Ruční práce
Maximální využití ŠKODA komponentů
Žákovský vůz byl vyroben ve spolupráci a s podporou oddělení Designu, Technického
   vývoje a Výroby
Veřejnosti se ŠKODA ATERO poprvé představila 4. května 2016 na workshopu
  s domácími a zahraničními novináři
Stavbou plně funkčního unikátu žáky SOU strojírenského ŠKODA AUTO firma pokračuje v zatím ještě mladé tradici. V roce 2014 představil žákovský tým ultrakompaktní kabriolet  CitiJet, roku 2015 následoval pick-up FUNSTAR. Oba vozy vyvolaly příznivý  ohlas veřejnosti. Cílem projektu je podpořit um a kreativitu žáků SOU.

S pracemi na voze ŠKODA ATERO začali žáci na konci roku 2015. Šestadvacetičlenný tým – 4 mladé dámy a 22 mladých mužů – společně vyvinuli koncept, který pak realizovali, obojí s podporu oddělení technického vývoje, designu a výroby. Projekt si vyžádal zhruba 1 300 pracovních hodin.

ŠKODA ATERO je kompaktní třídveřové kupé o celkové délce 4,3 metru. Jeho technický základ, ŠKODA Rapid Spaceback, už téměř nelze rozpoznat – přestavba byla ještě rozsáhlejší než u obou předchozích „žákovských vozů“. B-sloupky byly přesazeny vzad, C-sloupky jsou více skloněné. Střecha se svažuje dříve, zatímco hrana oken za dveřmi stoupá.

Také panelové díly doznaly výrazných změn. Kapota je členěna větracími otvory, dveře jsou prodloužené. Třetí dveře se orientují podle nového sklonu C-sloupků a na hraně střechy nesou dlouhý spojler; upravené jsou i zadní skupinové svítilny. V zadním nárazníku jsou integrovány i velké koncovky výfuku – ty pocházejí z modelu ŠKODA Octavia RS. Přední nárazník skrývá velký otvor pro vstup chladícího vzduchu. Světlomety modelu ŠKODA ATERO využívají technologie LED.
Zatímco motor 1,4 l TSI (92 kW/125 k) a sedmistupňová převodovka DSG zůstaly beze změn, na podvozku žákovský tým důkladně zapracoval. Osmnáctipalcová kola z lehkých slitin v designu ‚Turini‘ pochází z modelu ŠKODA Octavia, jsou černě lakovaná a zdobená červenými pruhy, pneumatiky mají formát 225/40. Za předními koly najdeme ručně děrované brzdové kotouče s vnitřní ventilací.

ŠKODA ATERO je nalakovaná v metalickém odstínu Black Magic, příslušenství (křídlo, spojler, prahy) v odstínu červená Corrida; červené kontury lemují masku chladiče, otvor pro vstup chladícícho vzduchu a vložený difuzor. Sportovní nádech interiéru dodává červené osvětlení a ambientní osvětlení s bodovými LED-diodami. Výkonný audio-zesilovač o výkonu 1 800 Wattů rozeznívá 14 reproduktorů – samotný subwoofer, umístěný v zavazadlovém prostoru, na akustické vlnění promění až 400 Wattů.

Slovo žáka - vedoucího projektu

Vyzpovídali jsme Daniela Voceho, žáka z oboru Průmyslový logistik, vedoucího celé skupiny.

Co bylo na projektu nejlepší?
Nejcennější jsou pro mě nově navázaná přátelství. Předtím jsme se vůbec neznali a nyní mám ve všech oborech spoustu nových kamarádů. Lidi jsou pro mě nejdůležitější.
Co naopak bylo nejtěžší?
Na začátku určitě právě práce v týmu, než jsme se našli a sladili. Bylo potřeba udat směr a rozdělit práci.
Co byste vzkázal týmu, který bude stavět AzubiCar IV.?
Popřál bych jim hlavně hodně štěstí a ať se jim vydaří to, co si naplánují navrhnout tak, jako se to povedlo nám. A hlavně ať si to užijí.

Kde už se psalo o ATERU