ŠKODA ELEMENT

ŠKODA ELEMENT


První e-car z dílny žáků SOUs


Žáci ŠKODA AUTO Středního odborného učiliště strojírenského dokončili další „auto snů“. Tentokrát byl pro čtvrtý „Azubi Car“ předlohou model elektromobil VW e-Up! a ŠKODA CITIGO, jejichž atraktivní vzhled přímo vybízel ke zrodu plážové buginy. „Elektromobilita není jen přechodný trend – je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem.“ Vysvětluje Daniel Launa, jeden z učňů, kteří na voze pracovali. Mimo to byl inspirací pro ŠKODU ELEMENT také Petr, člen týmu Azubi Car II, který kvůli následkům nehody zůstal na invalidním vozíku.

Základní informace

• Poprvé se vůz ŠKODA ELEMENT veřejnosti představil 12. června 2017 na workshopu s domácími a zahraničními novináři v Praze
• Na voze pracovalo 22 žáků, z toho 4 dívky a 18 chlapců
• 2 – sedadlová plážová bugina
• Elektromotor s výkonem 60 kw
• E – komponenty z vozu VW e-UP!
• Využití sériových či modifikovaných komponentů ŠKODA
• Spolupráce s oddělením Designu, Technického vývoje a Výroby ŠKODA AUTO
ŠKODA ELEMENT je v pořadí již čtvrtým konceptem žákyň a žáků SOUs. Projekt Azubi Car započal v roce 2014, kdy byl představen první vůz projektu „Azubi Car“, CITIJET, jehož úspěch byl tak veliký, že od té doby žáci staví Azubi Car každý rok, čímž podporují svou kreativitu a rozvíjejí své schopnosti.

Práce na voze ŠKODA ELEMENT započala v říjnu 2016 a ještě do konce téhož roku byl s pomocí oddělení designu hotový koncept. Realizace konceptu byla zahájena v lednu 2017 a trvala až do května téhož roku.

Vzhled vozu je dynamický a mladistvý. Dokazuje to nejen svěží žlutá barva karoserie, ale také vzhled interiéru, který se chlubí kombinací černé, žluté a tyrkysové barvy. Kožená sedadla mají předlohu ve sportovních sedadlech modelu ŠKODA OCTAVIA RS.
ŠKODA ELEMENT je elektromobilem s výkonem 60 kW a maximální rychlostí 130 km/h. Jelikož je ŠKODA ELEMENT plážovou buginou, bylo nutné odstranit střechu a upravit boky vozu, což si žádalo i jistá opatření, např. posílení karoserie. Rozvor náprav byl oproti sériově vyráběnému modelu CITIGO prodloužen o 60 mm. Pro zadní světlomety byla zvolena technologie LED.

Zavazadlový prostor byl zakryt víkem v barvě karoserie, na které jsou přimontovány solární panely a přijímač televizního signálu. Spodní stranu víka zdobí Smart TV, kterou doplňuje sound systém umístěný v zavazadlovém prostoru. Zadní část vozu ukrývá také lednici, která je poháněná právě solárními panely.

Očima žáků týmu Azubi Car IV

Daniel Launa
úprava interiéru

Jaké to je postavit si vlastní auto snů?
Skvělá zkušenost, která se jen tak někomu nenaskytne. Kdy jindy se vám poštěstí stát se na chvíli návrhářem, designérem nebo třeba lakýrníkem. Největší výzvou pro nás bylo předělat původní koncept na elektromobil, který bude plný zábavných vychytávek a současně bude sloužit potřebným. A to se nám, myslím, povedlo.
Co vás přivedlo na myšlenku vozu pro potřeby vašeho hendikepovaného kamaráda?
Chtěli jsme ukázat, že mladé lidi nezajímá jen zábava a lenošení. Že umíme být také ohleduplní a rádi pomůžeme, když máme tu možnost.
Už se Petr ve vašem autě svezl a jak ho hodnotil?
Ano, už se svezl a byl z toho nadšený. Ne jen z vozu, ale hlavně z nápadu pomoci hendikepovaným lidem.
Co pro tebe znamenalo být členem týmu Azubi Car 2017?
Velmi si cením toho, že jsem se mohl pracovně setkat s osobnostmi, které v automotive odvětví již něco dokázaly.
Co si odnášíš pro svou profesní dráhu?
Hodně mi dala týmová práce, komunikace a také sebeprezentace. Myslím, že tohle se v životě neztratí, ať už v pracovním, nebo osobním.
Co bys vzkázal týmu Azubi Car 2018?
Pevné nervy a hlavně výdrž. Ne vždy jde všechno tak, jak má. A buďte kreativní, vaše nápady mohou být přínosem pro další generace.



Klára Lukášová
logistika

Jaký je to pocit pracovat na vlastním autě snů?
Je to především hodně práce, přemýšlení a vyjednávání. Na začátku si nikdo neuměl představit, jak náročné to bude. V počátečních návrzích nevyřešíte všechny detaily, kterých je ve skutečnosti nesčetně.
V čem je podle tebe letošní projekt speciální?
Líbí se mi, že se nám v porovnání s předchozími ročníky podařilo se odlišit. Nemáme auto plné světýlek, barev či nepřekonatelné reprosoustavy. Zaměřili jsme se především na praktičnost a sociální stránku věci, což je dobře.
Co vás na tuto myšlenku přivedlo?
Vlastně náhoda. V době, kdy jsme se tím zabývali, se jeden můj kamarád vracel z rehabilitačního pobytu v Kladrubech, a tak se mi to v hlavě propojilo. Z nápadu byli všichni nadšení, včetně samotného Petra.
Co ti účast v tomto unikátním projektu dala?
Naučila jsem se rychle jednat, řešit věci za pochodu, komunikovat a organizovat. Také pro mě bylo důležité naučit se pracovat s tím, s čím jsem úplně nesouhlasila. Tady ale pracujete pro tým a prioritou je vždy zájem celku.
Co bys vzkázala týmu Azubi Car 2018?
Nebojte se experimentovat a dělat věci jinak. O to lepšího výsledku můžete dosáhnout.